maanantai 11. toukokuuta 2015

Viimesiä viedään

Enää 2 viikkoa jälellä! Tosi nopeesti on aika päässy kuluu täällä, eikä oo ees tajunnu mite aika on lentäny menee. Vähän kaks puoleisissa mietteissä mennään kylläkin. Nimittäin nyt oon päässy niin sanotusti tottumaan arkeen ja elämään täällä, mutta sitten tätä työharjoittelua ei ookkaa jälellä enää ku 2 viikkoa. Vähän sekottaa menoa ja mietteitä. Ku toisaalta odottaa jo vähän kotiin pääsyä, mutta sitten taas toisaalta ku on tottunu tähän menoon täällä, niin ei se alkaa tuntuu jo normaalilta. Ei oikeen tiiä, että mitä tässä nyt pitäs ajatella vai aatella sitten mitään. Ei mietitä sitä sen enempää.

Viime viikko vierähti taas "mukavasti" töiden merkeissä ja työtunteja kerty ihan kiitettävästi kasaan (52h). Tässä alkaa jo melkee työnarkomania painamaan. Nyt avataan viime kerralla epäselväksi jääneitä kohtia.

Arvokuljetukset
Viime kirjotuksessa mainitsin, että piirivartijoiden työtehtäviin kuuluu myös arvokuljetukset, kuten posti- ja rahasiirrot. Mainitsin myös siitä kuinka tämä ei käytännössä kuulu piirivartijoiden työn kuvaan, sillä piirivartijoiden tehtävä on suorittaa vartiointia sekä erininäisiä muita tehtäviä. Tästä sainkin hyvän kysymyksen liittyen postin kuljettamiseen osana arvokuljetusta. Tästä olen samaa mieltä, sillä ajoittain posti voi sisältää arvokasta tietoa tai tavaraa jota ei voida kuljettaa normaalin postin mukana. Tässä tilanteessa posti täytyy kuljettaa arvokuljetusta käyttäen, enkä nää sille mitään estettä. Mutta kun kyseessä on normaali piirivartija, en näe arvokuljetuksen kuuluvan tämän yksikön tehtäviin. Tarkoitan siis ettei kahta eri yksikköä, tässä tapauksessa piirivartiointi ja arvokuljetus, pidä sekoittaa keskenään. Nämä kaksi yksiö tulisi pitää erillään jotta molempien yksiköiden tuottavuus ja tehokkuus voidaan pitää maksimissa ja vartijat voivat keskittyä 100% heille kuuluviin tehtäviin.

Esim. Tällä hetkellä yrityksessämme piirivartioinnin työtehtäviin kuuluu yhtä jos toistakin, mutta pääpiirteittäin näin: piirivartiointi, rahasiirrot, postisiirrot/ muu tavara, pelastustoiminta (ihmisten pelastaminen hisseistä), liikuntarajoitteisen auttaminen (hätäpainike kutsusta), ajoneuvosaatot (Esim. rekat, postikuljetukset), avaus- ja sulkukierrokset. Tehtävää siis löytyy paljon ja joissain tilanteissa töitä kasaantuu päällekkäin. Tällöin tulee ongelmaksi tehtävien suorittaminen oikea aikaisesti ja tällöin tehokkuus kärsii. Tämän takia en näe arvokuljetuksen, niin postin kuin rahankaan, kuuluvan piirivartijoiden työn kuvaan vaan näen sen olevan arvokuljetuksen tehtävä. Jos yrityksessämme arvokuljetukset eristettäisiin vain arvokuljetuspuolen tehtäviin ja piirivartiointi voisi keskittyä omiin tehtäviinsä (eli itse vartiointiin) koko aikaisesti.

Koulutus
Koulutuksista myös hieman uutta. Eli kuten aikaisemmin sanoin vartija koulutus kurssimuotoisena kestää 3 viikkoa. Kolmen viikon aikana kurssilaiset saavat tarvittavat tiedot ja taidot suorittaa piiri- ja paikallisvartiointia, järjestyksenvalvontaa (täällä hieman erilaisessa muodossa) sekä arvokuljetuksia.

Hälytyskeskuspäivystäjänä toimimiseksi tarvitaan erillinen koulutus joka kestää myös noin 3 viikkoa. Myös turvalaiteasentajan koulutus kestää noin 3 viikkoa. Tässä toivotaan aikaisempaa kokemusta sähköasennuksista/sähköalalta, mutta se ei ole pakollista.

Turvallisuusalaa voi lähteä opiskelemaan myös ammattikouluun. Tutkinto kestää 3 vuotta ja on siis ammattikoulupohjainen. Tutkinnon sisällöstä en osaa sanoa yhtään, mutta epäilisin sen olevan jossain määrin samankaltainen kuin meillä. Eli opiskellaan vartiointia käytännössä (piiri- ja paikallisvartiointi, arvokuljetus), lainsäädäntöä, tekniikkaa, voimankäyttöä ja riskienhallintaa.

Ammattikorkeatutkintona voi opiskella Turvallisuus insinööriksi (Security Engineer). Opiskelu kestää 2 vuotta. Tutkinto sisältää lakiopintoja (rikos-, perustus-, työ-, valtiolainsäädäntöä sekä paikallinen LYTP), riskienhallintaa, henkilösuojausta, liiketoiminnan kommukointia ja vieraiden kielien opiskelua, informaatio opintoja, voimankäyttöä, turvallisuusjohtamista, turvallisuustekniikkaa sekä ajoneuvojen turvallisuutta ja niiden käyttöä (henkilösuojaustoimintaa silmällä pitäen).

Tästä voi jatkaa opiskelemaan Turvallisuus johtamista (Security manager). Tutkinto kestää 3 vuotta ja on rakenteeltaan ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Tutkinto en hieman samanlainen kuin Turvallisuus insinöörin tutkinto, mutta tutkinnossa tähdätään enemmän johtamisen hallintaan ja paneudutaan opiskeltaviin asioihin paljon syvemmin. Tähän sain hyvänä esimerkkinä, että jos Turvallisuus insinööri opiskelee 40h riskienhallintaa, opiskelee Security manager sitä 120h. Opiskeltaviin aineisiin siis pureudutaan perinpohjaisesti.


Pitäs vielä ahertaa pieni muotoinen riskikartoitus tässä 2 viikon aikana (pääkohteena piirivartiointi ja arvokuljetukset). Ja tämä tietenkin englanniksi. Eihän siitä saa nyt liian helppoa tehä. Tähtävää siis riittää vielä ja uskon, että aika saadaa kyllä kulumaan tavalla tai toisella.

Kuittaan tältä osaa, adijo!





1 kommentti:

  1. Moi Mikael. Kiitos hyvistä vastauksista, perustelit mielipiteesi hyvin ja vastauksesi koulutuksesta oli kattava. Kaksijakoisista tunnelmista huolimatta, nauti nyt vielä viimeiset päivät siellä olosta, äläkä pidä kiirettä tänne kaatosateeseen. -Ilona

    VastaaPoista