tiistai 28. huhtikuuta 2015

Etelän reissu

No niin nyt on käyty Kroatiassa ja lomailut lomailtu tältä osaa. Mahtava reissu kokonaisuudessa ja valittamista ei löydy. Säät suosi suurimmaksi osaksi ja hienoissa merkeissä viikonloppu kulu.

Reissu pärähti siis käyntiin perjantaina, jolloin otin töiden jälkeen suunnan kohti Ljubljanaa. Vähän reilu tunti junalla ja perillä. Siitä sitten odottelemaan seuraavan junan lähtöä ja Jennan saapumista asemalle. Epäonneksemme junaa ei mennyt, mutta vaihtoehtoiseksi kyydiksi oli järjestetty bussi kyyti Koperiin. No ei muuta kuin bussin kyytiin ja matkaan. Matkasta ei paljoa sanottavaa ole, täys bussi, ilmastointi ei toimi ja ulkona +20 astetta. Voitte päätellä loput itse. Lopulta päästiin perille ja Peter olikin meitä vastassa Koperissa bussiasemalla. Siitä kämpille ja siellä oltiinkin sitten loppuilta ja se sujui leppoisissa merkeissä.

Seuraavana päivänä lähdettiin sitten kohti Kroatiaa. Matka rajalle ei kestänyt 20 minuuttia pitempään, joten pitkää ei tarvinnut ajella. Rajalla ilmeni sitten pieni ongelma. Eli tottakai Celjestä lähtiessäni en muistanut ottaa passia mukaan ja tämä kostautui sitten Kroatiaan pyrittäessä. Tästähän en voi kuin syyttää ketään muuta kuin itseäni. No, yli ei tietenkään päästy ja päädyttiin sitten siihen, että ajetaan Celjeen hakemaan se passi. Passi haettiin ja Celjessä tehtiin vähän suunnitelma muutoksia. Päädyttiin siihen, että käydään tutustumassa Postojnassa sijaitseviin tippukiviluoliin kun ne oli sopivasti sitten siinä Kroatiaan mennessä. Taas tien päälle ja ajamaan kohti Postojnaa.

Postojnaan päästäessä autossa istuminen alkoi pikku hiljaa riittää ja onneksi olikin edessä se kierros luolissa. Tippukiviluolat olivat ihan hieno kokemus, mutta odotin kyllä kierrokselta hieman enemmän. No ainakin ne on nyt nähty ja kokemuksena ihan mukava. Postojnasta lähdettiin sitten ajamaan rajalle päin ja matkalla maisemat olivat todella mahtavat niin kuin ne on ollu koko reissun ajankin. Tällä kertaa rajan ylitys onnistui ilman ongelmia ja päästiin ajamaan kohti Pulaa, missä meillä oli majoitus varattuna. Illasta oltiin perillä Pulassa, väsyneinä ja kuihtuneina. Kamat hotellille, vähän lepoa ja sitten tankkaamaan. Meijän epäonneksi mikään paikka ei ollut oikeestaan auki joten tyytyminen oli lähi grilliin. Grilliltä jatkettiin sitten Pulan yöelämään, joka jäi todella lyhyeksi visiitiksi, koska virtaa ei vaan enää riittänyt.

Seuraavana päivänä sitten kierreltiin Pulassa ja käytiin katselemassa vähän minkä näköisestä kaupungista on kyse. Ihan hirveesti ei keritty käydä kiertelemässä sillä illasta piti olla jo takaisin Koperissa. Joten muutaman tunnin verran Pulassa josta lähdettiin ajelemaan takaisin kohti Koperia. Matkalla poikettiin kuitenkin Rovinjassa vähän ihmettelemässä. Mukava pikku kaupunki ja oli kiva käydä pyörähtämässä. Huomasin kyllä, että tällä reissulla olisi pitänyt olla enemmän aikaa kuin viikonloppu, sillä nähtävää olisi ollut vaikka kuinka paljon. Minkäs teet kun aika on rajattua, mutta mukava viettää viikonloppu muualla kuin asuntolassa.

Illasta oltiinkin taas takaisin Koperissa ja purettiin sitten reissu fiiliksiä kämpillä muutaman huurteisen ääressä. Maanantaina olikin sitten paluu takaisin Celjeen ja matka kävi taas Ljubljanan kautta. Ljubljanasta junalla takaisin Celjeen, illasta perillä ja väsyneenä asuntolalle nukkumaan.

Tänään olisi sitten taas töitä. Eli kohta sitten töihin ja 12h yövuoroa tekemään. Mielenkiinnolla jännäämään mitä vuoron aikana tapahtuu.